Jachtserwis.pl - Portal Żeglarski - Żagle - konserwacja
Warsztat naprawy i remonty

Postępowanie z naszymi żaglami może wydatnie wpłynąć na ich żywotność .Proponujemy przedstawić poniżej kilka istotnych uwag, które pomogą wam zaopiekować się waszym sprzętem w odpowiedni sposób.

Ważna czynność po zdjęciu żagli to mycie z ewentualnym czyszczeniem. Jeśli pływamy w trudnych warunkach wiatrowych  z dużą  ilością  opadów  powinniśmy koniecznie myć żagle na koniec każdego sezonu. Najprościej jest sporządzić roztwór wody z mydłem i namoczyć w nim tkaninę na kilka godzin. Później wystarczy spłukać czystą wodą i wysuszyć. Jeśli nie dysponujemy większym pomieszczeniem suszenie skutecznie przeprowadzimy na trawniku lub czystej betonowej powierzchni . Bardzo brudne fragmenty czyścimy zanurzając fragmenty żagla w roztworem wody z niewielka ilością środka wybielającego , możemy lekko szczotkować a następnie namaczamy w wodzie z mydłem . Żagle laminowane płuczemy wodą , suszymy i rolujemy pamiętajmy, ten typ żagli  nie lubi szczotki ani namaczania . Składamy tylko suchy materiał by zapobiec rozwojowi plesni .Nowoczesne żagle dakronowe nie są wrażliwe na zabiegi pielęgnacyjne pod względem utraty wytrzymałości.  

Mycie jest dobrym czasem na dokładne obejrzenie powierzchni żagli. Jeśli zdarzą się jakieś uszkodzenia  np.:  przetarcia w sąsiedztwie salingu w okolicy kieszeni listwy grota , rozdarcia tkaniny,  możemy próbować naprawiać je we własnym zakresie. W ocenie sytuacji bierzemy pod uwagę wielkość uszkodzenia i nasze umiejętności. Jeśli nie czujemy się na siłach, powierzmy naprawę żaglomistrzowi. Samodzielna naprawa  wymaga posiadania kawałka tkaniny żaglowej podobnej do naprawianej ,gruba poliestrowa nić, taśma klejąca dwustronna, igła bosmańska, ostry nóż i lutownica. Przydadzą się również kawałki samoprzylepnego dakronu. Dostępne są też taśmy do naprawy rozdarć tkaniny żaglowej.

Naprawiając uszkodzenia należy na początku usunąć porwane elementy tkaniny . W tym celu odcinamy postrzępione brzegi ostrym gorącym nożem lub ostrzem lutownicy. Ogrzane narzędzia stapiają nici wzdłuż ciętych brzegów. Następnie oklejamy brzegi taśmą dwustronną , zrywamy osłonę tylko z jednej strony. Wycinamy łatę o większym wymiarze niż otwór w miejscu uszkodzenia. Przygotowanie łaty i jej brzegów przebiega podobnie jak  opisano powyżej. Następnie zrywamy drugą osłonę taśm przyklejonych do otworu w żaglu i naklejamy łatę na żagiel. Teraz dopiero przyszywamy łatę do tkaniny żagla ściegiem zygzakowatym po krawędziach łaty.

Małe otwory i rozdarcia najłatwiej naprawić samoprzylepnym dakronem. Zdobyć go można jako odpad w żaglowniach które wykonują przy jego udziale napisy np. numerów rejestracyjnych. Tak zaklejone otwory są dosyć dobrze zabezpieczone ponieważ łaty dakronowe są mocne i trwałe.

Oczyszczone żagle po wymaganych naprawach należy przygotować do zimowania . Dakronowe z miękkim kalandrowaniem  obecnie spotykane najczęściej możemy złożyć w kostkę i zapakować do worka . Natomiast żagle o twardym skalandrowaniu ,laminowane włóknem węglowym czy pokryte kevlarem ( jachty regatowe ) zwijamy w rulony unikając załamań .Składujemy ja w suchych pomieszczeniach by uchronić się przed rozwojem pleśni która może nie szkodzi żaglom dakronowym jednak powoduje powstawanie czarnych plam .Rzadko spotykane obecnie żagle bawełniane wymagają szczególnej opieki jeśli chodzi o przechowywanie w warunkach wolnych od wilgoci .Zawilgocone z rozwijającą się pleśnią w bardzo szybkim tempie ulegają degradacji . Dokładne przygotowanie żagli do zimowania pozwoli nam na maksymalne skrócenie cennego czasu koniecznego do przygotowania jachtu przed postawieniem na wodzie w okresie wiosennym .

Uwago co do składania żagla

Rolując żagiel musimy zadbać o sposób układania się listew czyli rolujemy luźno układamy listwy równolegle do osi rolowania ,następnie pakujemy w długie worki i w pozycji poziomej układamy na półkach . Żagle rolowane podczas sezonu na rolerze warto rolować  inaczej niż zwykle czyli np. według liku dolnego .

Składając żagle w kostkę rozpoczynamy od liku dolnego podążając do rogu fałowego , składamy tak by nowe załamania omijały ślady poprzedniego składu, celując jednocześnie  z  ewentualnie występującymi oknami z monofilmu pomiędzy zagięciami .

Do żaglomistrza

Wielu uszkodzeń typu zniekształcenie profilu , większe rozdarcia ,skurczona  liklina , uszkodzona stalówka , błędy przy szyciu żagla nie naprawimy samodzielnie. W takim przypadku musimy  powierzyć żagle dobremu żaglomistrzowi.

 

 

 

 

 

Copyright © 2012-2019. All Rights Reserved.