Szanowni posiadacze łodzi żaglowych jak i motorowych prędzej czy później staną przed problemem naprawy swojego sprzętu po sezonie letnim .Z uwagi na warunki w jakich przebywa nasz ukochany sprzęt czyli: woda, wilgoć ,palące słońce, wiatr i oczywiście zimowe mrozy oraz nieuchronny upływ czasu .Jeśli chcemy dokonać napraw samodzielnie koniecznie musimy zapoznać się z materiałami i odpowiednią techniką prowadzenia takich prac .
Żywice
Żywice epoksydowe materiały z najwyższej półki. Nadają się doskonale do laminowania łodzi. Charakteryzuje je odporność na zjawisko osmozy, lepiej wnikają w strukturę zbrojenia z włókna szklanego przez co tworzą bardzo mocny laminat .Wysoka cena jest czasem powodem do rezygnacji z tego typu materiału na korzyść tańszej żywicy poliestrowej.
Żywice poliestrowe to najczęściej używane żywice w szkutnictwie .Decydującym o jej popularności elementem jest cena, niestety otrzymany laminat jest słabszej jakości .Co prawda łatwiej nasączyć tkaninę z powodu mniejszej lepkości lecz otrzymujemy laminat o mniejszej wytrzymałości oraz mniejszej odporności na zjawisko osmozy . Korzyścią może być jego mniejszy ciężar jednostkowy.
Bardzo ważnym elementem podczas przygotowania żywic jest przestrzeganie zaleceń producenta a w szczególności proporcji mieszania z utwardzaczem.
Zbrojenie zywic
Powszechnie stosowanym materiałem zbrojeniowym jest szkło. Pomimo ,że kruche i łamliwe, w postaci włosków tworzących tkaninę staje się niezwykle odporne na rozrywanie i łamanie. Włókna szklane charakteryzuje tzw. gramatura czyli waga kg/m2 na co należy zwrócić uwagę przy jego doborze . Dostępne są na rynku w postacie : tkanina szklana (długie włókna rowingowe), pasy rowingowe, mata szklana ( pocięte paski rowingu klejone specjalnym klejem). Zastosowanie odpowiedniego materiału wraz z odpowiednią żywicą pozwala na uzyskanie bardzo odpornej konstrukcji szkieletowej łodzi.
{jcomments on}Powierzchnie wykonane lub naprawiane żywicami z użyciem mat zbrojeniowych ( wzmacniających ) muszą być zabezpieczone przed działaniem czynników zewnętrznych czyli wody i słońca. Do tego celu najlepiej wykorzystać wszelkiego rodzaju żelkoty .Głównym zadaniem żelkotu jest wytworzenie zewnętrznej warstwy odpornej na uszkodzenia i działanie czynników zewnętrznych .Żelkoty to przeważnie mieszanka żywicy z dodatkiem odpowiedniego barwnika, dzięki któremu mamy tak barwne kolorowe łodzie .Obecnie powszechnie dostępne są gotowe mieszanki w różnych kolorach .Wytrzymałość żelkot uzyskuje dzięki dodaniu odpowiedniego wypełniacza.
Kleje
Do klejenia elementów konstrukcyjnych stosujemy różnego rodzaju kleje specjalistyczne pod nazwą SIKAFLEX . Są to kleje o różnych właściwościach i stopniu odporności na warunki zewnętrzne przez co kupując musimy dokładnie sprecyzować nasze wymagania by wybrać odpowiedni jego rodzaj.
Lakiery
Zewnętrzne powierzchnie utworzone z żelkotu można pozostawić bez dalszej obróbki lub lakierować przy użyciu odpowiednich farb specjalistycznych o różnym przeznaczeniu i szerokiej gamie kolorów. Podziałem zastosowania jest zazwyczaj linia wodna czyli farby do części zanurzonej w wodzie i tej która nie mam bezpośredniego kontaktu z wodą .Oczywiście wszelkiego rodzaju wykończenia na pokładzie jak i we wnętrzu łodzi wymagają zastosowania farb odpowiednich do materiału malowanego .
Cdn.