News

Najnowsze wiadomości

Artykuły

BOATSHOW Łódź 2018

Ponad 100 jachtów żaglowych i motorowych można co roku podziwiać w Łodzi, podczas Boatshow Poland. 20 edycja Targów Żeglarstwa i Sportów Wodnych odbędzie się w dniach 9 – 11 listopada 2018 roku. Prezentowane będą pełnomorskie jachty żaglowe, luksusowe motorówki, łodzie turystyczne oraz houseboaty. Wśród wystawców z kraju i zagranicy znajdą się między innymi producenci osprzętu i elektroniki jachtowej oraz firmy oferujące czartery i szkolenia.

tapeta boathsow2018 1920x1200px 2

W kręgach branżowych targi Boatshow uznawane są jako profesjonalne spotkanie firm przemysłu jachtowego z handlowcami krajowymi i zagranicznymi oraz odbiorcami indywidualnymi. Targi chętnie odwiedzają goście z różnych regionów Polski i zagranicy. Wpływ na to ma termin dający możliwość realizacji zamówień przed nadchodzącym sezonem, szybki dojazd z różnych miejsc w Polsce i Europie. Co roku wśród wystawców oraz zwiedzających znajdują się firmy i obywatele takich państw jak: Grecja, Chorwacja, Belgia, Norwegia, Niemcy, Ukraina, Rosja i Szwecja.

Wśród gości specjalnych targów są znani żeglarze, konstruktorzy jachtów oraz właściciele marin. Codziennie podczas Boatshow, w tawernie koncertują zespoły szantowe, organizowane są także prezentacje poświęcone ciekawym akwenom oraz warsztaty z nawigacji, meteorologii i bezpieczeństwa.

Program Targów Boatshow 2018

PIĄTEK - 9 LISTOPADA

11:00 – 12:00 (SCENA)
Oficjalne otwarcie Targów Sportów Wodnych i Żeglarstwa Boatshow 2018
Mini recital Janusza Nastarowicza

12:00 - 12:30 (SCENA)

Branżowy program wsparcia sektora jachtów i łodzi – Brand
Robert Zawadzki, Zastępca Dyrektora Departamentu Promocji
Gospodarczej - Polska Agencja Inwestycji i Handlu SA.

12:30 – 13:00 (SCENA)

Odpowiedzialność skippera. Jego prawa i obowiązki
YACHT-POOL Polska Ubezpieczenia

13:00 - 13:30 (SCENA)

„Przechyły i odchyły”
kpt. Krzysztof Piwnicki ze Szkoły Żeglarstwa 4WINDS

13:30 - 14:00 (SCENA)

ProjektBałtyk - pokonanie Morza Bałtyckiego na skuterze wodnym
załoga Projekt Bałtyk

14:00 - 14:30 (SCENA)

Projekt Solononstop2019.pl – dookoła świata trasą Henryka Jaskuły
załoga Solo Non Stop – Rafał Moszczyński w rozmowie z Maciejem Trojanowskim

14:30 - 15:00 (SCENA)

„Roluj go – zasady, metody, plusy i minusy refowania żagli”
kpt. Krzysztof Piwnicki ze Szkoły Żeglarstwa 4WINDS

15:30 - 16:00 (SCENA)

Zachodniopomorski Szlak Żeglarski - poznaj mariny i przystanie jachtowe Pomorza Zachodniego!
Zachodniopomorski Szlak Żeglarski

16:00 - 16:30 (SCENA)

8 najczęstszych wypadków na wodzie
Pantaenius Ubezpieczenia Jachtów

16:00 – 18:00 (SALA D)

„To my - statki i znaki! – rozpoznawanie statków i znaków nawigacyjnych w dzień i w nocy”
warsztaty z kpt. Krzysztofem Piwnickim ze szkoły żeglarstwa 4Winds

16:30 – 17:00 (SCENA)

Onko-Sailing czyli żeglarstwao osób chorych onkologicznie
ONKO-SAILING

Tawerna Targowa

koncerty „Przyjaciele Starej Szkutni” pod wodzą Jurka Kmina
godz: 14.00, 15.00, 16.00, 17.00

 

SOBOTA - 10 LISTOPADA

10:00 - 12:00 (SALA D)

„Teraz już tylko egzamin – omówienie pytań egzaminacyjnych na stopień żeglarza i jachtowego sternika morskiego”
warsztaty z kpt. Krzysztofem Piwnickim ze szkoły żeglarstwa 4Winds

10:00 - 12:00 (SALA A)

Spotkanie związków klas jachtów amatorskich (klasy T, KWR, ORC)
Polski Związek Żeglarstwa

10:30 - 11:00 (SCENA)

WOPR Województwa Łódzkiego

11:00 – 12:00 (SCENA)

WNUKI NA POKŁADZIE - żeglowanie z dziećmi
Akademia Jachtingu / Magazyn JACHTING - Łukasz Kurpisz

11:00 – 15:00 (SALA B)

Walne Zgromadzenie Klasy regatowej OMEGA

12:00 - 12:30 (SCENA)

Wręczanie nagród w Konkursie o Złoty Medal Targów BOATSHOW 2018

12:30 - 13:30 (SCENA)

Szymon Kuczyński o budżetach dwóch samotnych rejsów dookoła świata jachtem Maxus 22 oraz o marketingu i finansach w polskim żeglarstwie oceanicznym.
Rozmowę prowadzi Krzysztof Olejniki (Magazyn Wiatr)

12:30 – 14:00 (SALA A)

METEOROLOGIA W REJSIE MORSKIM uwagi do prognozowania na pokładzie i przy wsparciu z lądu
Warsztaty prowadzi Maciej Ostrowski- Akademia Jachtingu / Magazyn JACHTING

14:00 – 15:30 (SALA A)

„WIRTUALNY REJS” nowoczesna forma podniesienia kwalifikacji skierowana do młodych kapitanów i doświadczonych sterników morskich
Warsztaty poprowadzi Maciej Ostrowski- Akademia Jachtingu / Magazyn JACHTING

13:30 - 14:00 (SCENA)

ProjektBałtyk - pokonanie Morza Bałtyckiego na skuterze wodnym
załoga Projekt Bałtyk

14:00 – 16:00 (SALA D)

„Pływanie pływaniu nie równe – co robić by pływać „lepiej”
warsztaty z kpt. Krzysztofem Piwnickim ze szkoły żeglarstwa 4Winds

14:00 - 14:30 (SCENA)

Projekt Solononstop2019.pl – dookoła świata trasą Henryka Jaskuły
załoga Solo Non Stop– Rafał Moszczyński w rozmowie z Maciejem Trojanowskim

14:00 – 18:00 (SALA C)

Zakończenie XIX Baltic Polonez Cup

14:30 - 15:00 (SCENA)

Wręczenie nagrody Przyjaznego Kubryka Pucharu Polski Jachtów Kabinowych
Polski Związek Żeglarski

Prezentacja uczestników Konkursu o Nagrodę Polskiego Związku Żeglarskiego BŁĘKITNY SPINAKER
Polski Związek Żeglarski

15:00 - 15:30 (SCENA)

Jachtem Ocean A wzdłuż brzegów wschodniej Grenlandii
Załoga Ocean A / natango.pl

15:30 – 17:30 (SALA B)

KURSY ROYAL YACHTING ASSOCIATION jako uzupełnienie szkolenia polskich żeglarzy

WSPÓŁPRACA ZE ŚMIGŁOWCEM RATOWNICZYM przy ewakuacji z jachtu

NOWOCZESNE NARZĘDZIA NAWIGACJI ELEKTRONICZNEJ na przykładzie plotera Raymarine Axiom

Warsztaty poprowadzi kpt. Maciej Biechowski- Akademia Jachtingu / Magazyn JACHTING

15:30 - 16:30 (SCENA)

KAPITAŃSKIE TANGO czyli relacje kapitana z załogą w rejsie morskim
Akademia Jachtingu / Magazyn JACHTING - Łukasz Kurpisz

16:00 – 18:00 (SALA A)

Spotkanie organizatorów Pucharu Zdobywców Pucharów
Polski Związek Żeglarstwa

16:30 - 17:00 (SCENA)

Wręczenie pucharów Polski - Klasa regatowa OMEGA

 

Tawerna Targowa:
koncerty „Jolly Roger” pod wodzą Roberta Kanteckiego
godz: 14.00, 15.00, 16.00, 17.00

NIEDZIELA - 11 LISTOPADA

10:30 - 11:00 (SCENA)

Regaty Baltic Polnez Cup
Krzysztof Krygier

11:00 – 13:00 (SALA A)

KURSY ROYAL YACHTING ASSOCIATION jako uzupełnienie szkolenia polskich żeglarzy

WARSZTATY NAWIGACYJNE:

-Nawigacja na wodach pływowych

-Prowadzenie nawigacji elektronicznej na przykładzie plotera raymarine axion

-Nowoczesne narzędzia nawigacji elektronicznej na przykładzie plotera Raymarine Axiom

Warsztaty poprowadzi kpt. Maciej Biechowski- Akademia Jachtingu / Magazyn JACHTING

11:00 - 11:30 (SCENA)

Odpowiedzialność skippera. Jego prawa i obowiązki.
YACHT-POOL Polska Ubezpieczenia

11:30 - 12:00 (SCENA)

WOPR Województwa Łódzkiego

12:00 - 12:30 (SCENA)

Grecja - za sterem i na talerzu
kpt. Piotr Kasperaszek

12:00 – 13:00 (SALA B)

Spotkanie założycielskie Klasy MINI Polska

12:30 - 13:30 (SCENA)

Szymon Kuczyński o klasie Mini w Europie i w Polsce. Mały jacht, czyli wielka szansa na start w słynnym oceanicznym wyścigu samotników.
Rozmowę prowadzi Krzysztof Olejniki (Magazyn Wiatr)

13:30 - 14:00 (SCENA)

ProjektBałtyk - pokonanie Morza Bałtyckiego na skuterze wodnym
załoga Projekt Bałtyk

14:00 - 14:30 (SCENA)

Projekt Solononstop2019.pl – dookoła świata trasą Henryka Jaskuły – załoga Solo Non Stop
Rafał Moszczyński w rozmowie z Maciejem Trojanowskim

14:30 - 15:00 (SCENA)

8 najczęstszych wypadków na wodzie
Pantaenius Ubezpieczenia Jachtów

15:00 - 15:30 (SCENA)

Onko-Sailing czyli żeglarstwo osób chorych onkologicznie
ONKO-SAILING

Tawerna Targowa:

Janusz Nastarowicz - recital w trzech odsłonach
godz: 13:00, 14.00, 15.00

Rejsy

Szymon Kuczyński kończy rekordowy, samotny rejs dookoła świata

Szanowni Państwo!

Szymon finish fot. Mateusz Kubik small     Szymon Kuczynski 01 fot.Marcin Zaborowski

Miło nam poinformować, że w ostatnich dniach ustanowiony został rekord świata samotnej, okołoziemskiej żeglugi na najmniejszym jachcie w historii! Ten trudny wyczyn udało się osiągnąć żeglarzowi – Szymonowi Kuczyńskiemu, który na niewielkim jachcie Maxus 22 (długość 6,36 m), wyprodukowanym w polskiej stoczni Northman, opłynął świat bez zawijania do portu oraz bez pomocy z zewnątrz.

Więcej…

Porady

Nowe patenty żeglarskie

Od 9 kwietnia 2013 roku minister sportu podpisała spóźnione rozporządzenie o uprawianiu turystyki wodnej tworzące nowy system uprawnień żeglarskich i motorowodnych.

Dotychczas nadane patenty na podstawie zapisów ustawy zachowują swoją ważność, ale można je wymieniać na nowe, ustalone w tym rozporządzeniu. Uwaga - przy wymianie proszę zwrócić uwagę, czy na pewno się ona opłaca (problem dotyczy stopni motorowodnych).

PATENTY ŻEGLARSKIE

Od tego roku będą obowiązywać 3 patenty: żeglarz jachtowy (wymagany wiek od 14 lat i egzamin), jachtowy sternik morski (połączono SJ z JSM; wymagany wiek od 18 lat, 200 h stażu morskiego i egzamin) i kapitan jachtowy (wymagane 1200 h stażu po uzyskaniu JSM).Niestety kancelaria premiera zawetowała liberalny projekt Ministerstwa Sportu i Turystyki z lutego 2013 roku dopuszczający do zdobywania stopni morskich młodzież od 16 roku życia oraz pozwalający prowadzić posiadaczom wszystkich stopni jachty o długości do 24 metrów (zgodnie z Konwencją Londyńską). Oznacza to, że polska młodzież jako chyba jedyna w Europie nie ma prawa pływać po morzu. Do roku 2006 było to możliwe.W szczególny sposób potraktowani zostali jachtowi sternicy morscy, którym nie tylko jako jedynym nie rozszerzono uprawnień (na które musieli najpierw zdać egzamin na niższy stopień i uzbierać w sumie ponad 800 h stażu morskiego). Mało, że ich uprawnienia na wszystkie morza świata otrzymały osoby, które nigdy w życiu nie były na morzu (starsi sternicy motorowodni, którzy nigdy w życiu nie pływali po morzu, nie byli szkoleni do 1997 roku z wiedzy morskiej i nie zdawali egzaminu z pracy na mapie morskiej) to jeszcze „morsom" skasowano staże, które zbierali na stopień kapitana jachtowego. Poprzednio staż był liczony od momentu uzyskania stopnia sternika jachtowego. Teraz będzie liczone na kapitana Jachtowego też 1200 godzin, ale od momentu zdobycia stopnia jachtowego sternika morskiego.

PATENTY MOTOROWODNE

Od tego roku będą 3 patenty: sternik motorowodny (wymagany wiek od 14 lat i egzamin), motorowodny sternik morski (połączono SSM z MSM; wymagany wiek od 18 lat, 200 h stażu morskiego i egzamin) oraz kapitan motorowodny (wymagane 1200 h stażu po uzyskaniu MSM). Ponadto nadal mają funkcjonować w Polsce patent mechanika motorowodnego do obsługi dużych siłowni (przydatny na żaglowcach). Będziemy też bodaj jedynym krajem na planecie Ziemia posiadającym (od 1997 roku) tak zwane licencje na holowanie narciarza i statków powietrznych.

Rozszerzono uprawnienia sternika motorowodnego na śródlądziu ,ale ograniczono jego prawo do prowadzenia jachtów motorowych na morzu z 24 na 12 metrów. Oznacza to, że wbrew zapisom ustawy o sporcie może mieć miejsce odbieranie uprawnień nabytych. Wynika to z faktu, że w razie zgubienia patentu sternika motorowodnego uzyskanego przed 2012 rokiem i otrzymania nowego, nie będzie on uprawniał do prowadzenia Hausbotów (barek) o długości 12-24 m po morskich wodach przybrzeżnych, które do tej pory wolno było prowadzić.Ten sam problem dotyczy osób, które do 2005 roku uzyskały prawo do prowadzenia jachtów o długości do 24 metrów na morzu na podstawie patentów starszego sternika motorowodnego i morskiego sternika motorowodnego. Teraz dostaną tylko 18-metrowe jachty w nowych uprawnieniach. Lepiej więc nie wymieniać starych SSM i MSM (z lat 1997-2006) na nowe!

Warsztat

Osmoza

osmozarozwiercKonieczność    zabezpieczenia    kadłuba jachtu  drewnianego  czy  stalowego  wobec tak oczywistych zjawisk jak korozja stali czy degradacja  biologiczna  drewna  nie  budzi żadnych  wątpliwości.  Sprawa  nie  jest  tak oczywista w przypadku kadłuba jachtu z laminatu poliestrowo-szklanego, tym bardziej że ponad linią wodną żelkot takiego jachtu wymaga jedynie zabiegów kosmetycznych. Niestety   proces   degradacji   dotyczy także  tworzyw  kompozytowych,  a  szczególnie    laminatu    poliestrowo szklanego . Termin  „osmoza”  pojawił  się  w  latach  70 dla opisania zjawiska pojawiania się wypełnionych płynem bąbli na kadłubach z laminatu PS i w takim znaczeniu jest używany do dziś. Samo zjawisko osmozy rozumiane jako   jednokierunkowe   przenikanie   rozpuszczalnika (w tym wypadku wody)  przez półprzepuszczalną błonę (w tym wypadku żelkot) bierze udział w pojawianiu się opisanych bąbli jednak nie wyjaśnia sprawy w całości. Laminat  poliestrowo  szklany  zbudowany  jest  z  warstw  włókna  szklanego (zbrojenia)  które  stanowi  zazwyczaj  ok. 30%   laminatu   połączonego   lepiszczem (żywicą  poliestrową),  które  składa  się  na pozostałe  70%.  Woda  (nie  jako  płyn,  lecz jako jej molekuły) wnika do i poprzez żelkot i  żywicę  poliestrową  w  kadłub  jachtu.  W ten sposób laminat w trakcie sezonu może zaabsorbować  wodę  w  ilości  około  2% swojej  masy.  Na  szczęście  część  tej  wody przechodzi stopniowo poprzez kadłub i na bieżąco  odparowuje  w  zęzach.  Poza  tym po sezonie kadłub schnie i jest to kolejna droga,  którą  kadłub  pozbywa  się  części wchłoniętej wody. Niestety   nawet   najlepiej   wykonany laminat  nie  jest  strukturą  jednolitą  (homogeniczną) i pojawiają się w nim malutkie pęcherzyki powietrza oraz mikropęknięcia zarówno  w  samej  żywicy  jak  i  na  styku żywicy i szkła. W tych wolnych przestrzeniach  kondensuje  i  zbiera  się  wnikająca do  laminatu  woda. 

Więcej…

Malowanie drewna

woodenboat2Wczesna wiosna to doskonały czas na rozpoczęcie drobnych prac remontowych na naszym  jachcie .    Nawet  na jachcie z laminatu czy stali znajduje się sporo takiej  „drewnianej  galanterii”.  Na  pokładzie: rumpel, zrębnice, handrelingi, oklepunki, gretingi.  Wewnątrz:  schodnie,  jaskółki,  grodzie, drzwiczki szafek i wiele innych. Odłożyliśmy prace po ostatnim sezonie teraz jest właśnie  dobry  czas  by  wypełnić  te  złożone łódce zeszłoroczne obietnice. Jeżeli  to  tylko  możliwe  najlepiej  takie elementy zdemontować i zająć się ich konserwacją w domu, ogrzewanym garażu czy innym podobnym  miejscu.  Wprawdzie  minimalna  temperatura  w jakiej można lakierować to +5 oC jednak należy pamiętać, że czas schnięcia podawany jest w instrukcji dla +18 oC. Przy temperaturze +8 oC czas ten wydłuży się co najmniej dwukrotnie, a zatem i dwa razy więcej paprochów przyklei się    do  polakierowanej  powierzchni.  Trzeba także zwrócić uwagę na wilgotność - najlepiej gdyby  oscylował  około  65%.  Szczególnie  lakiery dwuskładnikowe wrażliwe są na większą wilgotność  i  potrafią  się  „zmętnić”.  Miejsce lakierowania powinno mieć także dobrą wentylację,  ale  należy  unikać  zbyt  silnych  przeciągów,  gdyż  podnoszą  kurz.  Z  tych  samych powodów  unikajmy  dogrzewania  dmuchawą. W jej miejsce lepiej jest zastosować np. grzejnik  olejowy.  Zbyt  szybkie  schnięcie  także  nie jest korzystne, lakier musi mieć czas  rozlać się tak, by utworzyć gładką i szklistą powierzchnię.  Jak  z  powyższego  widać  pod  plandeką trudno  będzie  nam  stworzyć  warunki  odpowiednie do lakierowania, nieco łatwiej będzie w  kabinie  jachtu,  ale  z  pewnością  warunki domowe lub zbliżone są optymalne również z powodu komfortu pracy.

Więcej…

Materiały wstęp

remontlukaSzanowni posiadacze łodzi żaglowych jak i motorowych prędzej czy później staną przed problemem naprawy swojego sprzętu po sezonie letnim .Z uwagi na warunki w jakich przebywa nasz ukochany sprzęt czyli: woda, wilgoć ,palące słońce, wiatr i oczywiście zimowe mrozy oraz nieuchronny upływ czasu .Jeśli chcemy dokonać napraw samodzielnie koniecznie musimy zapoznać się z materiałami i odpowiednią techniką prowadzenia takich prac .

Żywice

Żywice epoksydowe materiały z najwyższej półki. Nadają się doskonale do laminowania łodzi. Charakteryzuje je odporność na zjawisko osmozy, lepiej  wnikają w strukturę zbrojenia z włókna szklanego  przez co tworzą bardzo mocny laminat .Wysoka cena jest czasem powodem do rezygnacji z tego typu materiału na korzyść tańszej żywicy poliestrowej.
Żywice poliestrowe to najczęściej używane żywice w szkutnictwie .Decydującym o jej popularności elementem jest cena, niestety otrzymany laminat jest słabszej jakości .Co prawda łatwiej nasączyć tkaninę z powodu mniejszej lepkości lecz otrzymujemy laminat o mniejszej wytrzymałości oraz mniejszej odporności na zjawisko osmozy . Korzyścią może być jego mniejszy ciężar jednostkowy.
Bardzo ważnym elementem podczas przygotowania żywic jest przestrzeganie  zaleceń producenta a w szczególności proporcji mieszania z utwardzaczem.

Zbrojenie zywic

Więcej…

Naprawa uszkodzonego kompozytu

Koledzyżeglarze dysponujący własnym sprzętem po pewnym czasie użytkowania jachy nieubłaganie dorastają do nowego zawodu szkutnik amator czyli zrób to sam . Z pomoca dla śmiałków przybywaja produkty wielu firm oferujących tzw. zestawy naprawcze . Przedstawimy pokrótce technike korzystania z kilku produków Sea-Line.sealine

Na pierwszy ogień weźmy na przykład :

NAPRAWA USZKODZENIA  KOMPOZYTU  PRZY  UŻYCIU  ŻYWICY POLIESTROWEJ

W połączeniu z matą szklaną służy do napraw znacznych dziur i ubytków na dużych powierzchniach. Produkt posiada dobrą przyczepność do podłoży różnego rodzaju. Można go nakładać na: podłoże metalowe, również niezagruntowane, podłoże ze stali lub aluminium, laminaty poliestrowe, drewno.

zasady postępowania:

1.

Miejsce naprawy należy oczyścić, odtłuścić i przeszlifować. Przygotowujemy zbrojenie i żywicę. Kawałki maty szklanej lub tkaniny rowingowej powinny być większe od zaklejanego otworu o ok. 2 cm. Dawkujemy utwardzacz w proporcji objętościowej 2-3 części na 100 części żywicy.

2.

sea-napr-1

3.

Więcej…

Żagle - konserwacja

Postępowanie z naszymi żaglami może wydatnie wpłynąć na ich żywotność .Proponujemy przedstawić poniżej kilka istotnych uwag, które pomogą wam zaopiekować się waszym sprzętem w odpowiedni sposób.

Ważna czynność po zdjęciu żagli to mycie z ewentualnym czyszczeniem. Jeśli pływamy w trudnych warunkach wiatrowych  z dużą  ilością  opadów  powinniśmy koniecznie myć żagle na koniec każdego sezonu. Najprościej jest sporządzić roztwór wody z mydłem i namoczyć w nim tkaninę na kilka godzin. Później wystarczy spłukać czystą wodą i wysuszyć. Jeśli nie dysponujemy większym pomieszczeniem suszenie skutecznie przeprowadzimy na trawniku lub czystej betonowej powierzchni . Bardzo brudne fragmenty czyścimy zanurzając fragmenty żagla w roztworem wody z niewielka ilością środka wybielającego , możemy lekko szczotkować a następnie namaczamy w wodzie z mydłem . Żagle laminowane płuczemy wodą , suszymy i rolujemy pamiętajmy, ten typ żagli  nie lubi szczotki ani namaczania . Składamy tylko suchy materiał by zapobiec rozwojowi plesni .Nowoczesne żagle dakronowe nie są wrażliwe na zabiegi pielęgnacyjne pod względem utraty wytrzymałości.  

Więcej…

Malowanie nad linią wody

gelkotmalowMalowanie jachtu  ponad  linią wodną –  burt, pokładu, kokpitu.  Na  początek  jednak  poświęćmy  dwa słowa  temu  co  zrobić  aby  moment,  kiedy żelkot  naszej  łodzi  jest  w  tak  złym  stanie, że zostaje nam tylko go pomalować, nastąpił jak najpóźniej. Pokutuje wśród żeglarzy opinia,  że  jacht  z  laminatu  nie  wymaga żadnych  zabiegów  konserwacyjnych  i  kosmetycznych,  ewentualnie,  że  wystarczy jacht  umyć  po  sezonie.  Niestety  nie  jest to   prawda.   Głównym   wrogiem   żelkotu jest  promieniowanie  UV,  które  powoduje jego żółknięcie i zwiększa kruchość żelkotu tak, że w miejscach naprężeń pojawiają się pajączki  i  pęknięcia.  Drugim  czynnikiem są  zanieczyszczenia  atmosferyczne  i  inne agresywne   substancje,   których   niestety coraz więcej znajduje się w powietrzu i w wodzie.  Potrafią  one głęboko weżreć się w żelkot  zmieniając  jego  barwę,  powodując paskudne i  trudne  do  usunięcia  zacieki  i przebarwienia.

Przed  sezonem  warto  poświęcić  trochę  czasu  na  zabezpieczenie  burt  jachtu, ponieważ zrobienie tego na wodzie jest trudniejsze. Zacząć należy na pewno od starannego zmycia wszelkiego luźnego brudu  i  kurzu.  Następnie  kolor  żelkotu możemy odświeżyć preparatem do czyszczenia żelkotu np. Epifanes Color Restorer, który usunie utlenienia i zżółknięcia. Jeżeli żelkot jest w bardzo złym stanie możemy delikatnie  zeszlifować  wierzchnią  warstwę papierem wodnym gradacji 2000, a następnie pastami polerskimi średnią i drobną. Oczyszczony  żelkot  należy  zabezpieczyć woskiem. Do tej czynności także przyda  nam  się  polerka.  Najlepsze  preparaty zawierają  palmowy  wosk  Carnauba,  który najlepiej  nadaje  się  do  zabezpieczania  żelkotu na jachcie. Zwróćmy uwagę, aby nasz wosk  nie  zawierał  silikonu.  Woski  mogą mieć postać pasty lub płynu, w obu postaciach stosuje się je

Więcej…

Farby antyporostowe

przeciwporostW zasadzie można przyjąć, że są dwa rodzaje ntifoulingów „twarde” i „miękkie”. Twarde uwalniają środek biobójczy (biocyd) poprzez powłokę bez zmniejszenia jej grubości, miękkie uwalniając biocyd wraz z powłoką powodując stopniowe zmniejszenie jej grubości w wyniku reakcji chemicznych (hydrolizy) oraz fizycznych (erozji). Z tego powodu farby przeciwporostowe drugiego typu określane są jako samo polerujące, ablatywnie lub erodujące. Twardy antyfouling należy wybrać dla szybkich łodzi motorowych, jachtów   regatowych   których   dno   jest czyszczone w trakcie sezonu, oraz jachtów które są w trakcie sezonu slipowane np. na przyczepę i ponownie wodowane. W pozostałych przypadkach optymalnym rozwiązaniem będzie farba miękka czyli samo polerująca.   Farby tego typu można po sezonie w dużej części zmyć z kadłuba za pomocą myjki ciśnieniowej. Zapobiega to przyrastaniu co sezon grubej warstwy farby na kadłubie i w konsekwencji konieczności pracochłonnego usuwania jej po kilku sezonach. Kolejną   sprawą   jest   akwen.   Farby przeciwporostowe na wody morskie do uwalniania biocydów angażują zjawisko alkaliczności wody morskiej, która reaguje z żywicznym spoiwem farby o odczynie kwaśnym (kalafonią) w reakcji hydrolizy i w ten sposób uwalnia biocyd do wody. Ponieważ woda słodka ma pH neutralne działanie takiego antifoulingu w wodzie słodkiej będzie gorsze. Użytkownicy jachtów śródlądowych powinni zdecydować się na farbę „for fresh water”. Jednostki rekreacyjne stanowią   najliczniejszą   flotę zarówno   na śródlądziu   jak   i   na   wodach   morskich. Dlatego wybory dokonywane przez właścicieli jachtów i łodzi mają duży wpływ na środowisko naturalne. Jeżeli więc mamy możliwość starajmy się stosować   produkty   najmniej   obciążające   ekosystem. Farby przeciwporostowe np. Epifanes oferują nowoczesne rozwiązanie polegające na tym, że farba w środowisku wodnym pod wpływem światła wytwarza nadtlenek wodoru (wodę utlenioną), która jest bardzo silnym i od dawna używanym środkiem antyseptycznym i biobójczym . Jednak w wodzie szybko ulega rozpadowi na wodę oraz tlen i z tego powodu nie obciąża środowiska  wodnego. Ponadto w odróżnieniu   od   antifoulingów   zawierających najpopularniejszy biocyd – tlenek miedzi nie powodują korozji elektrolitycznej co jest szczególnie istotne w przypadku kadłubów aluminiowych. Ile farby przeciwporostowej

Więcej…

Konserwacja silnika przyczepnego po sezonie letnim.

Zalecane czynności obsługowe po sezonie letnim.

Po zdjęciu silnika z naszego jachtu nie wystarczy powiesić go na stojaku ponieważ na wiosnę może okazać się, że nasz nowy sezon rozpoczniemy nieco później z powodu awarii silnika. Co zrobić by ustrzec się przed taką nieciekawa perspektywą. Po pierwsze musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy czujemy się na siłach wykonać czynności serwisowe, czy zlecimy ich wykonanie do serwisu. W drugim przypadku nie musisz czytać dalej artykułu, ewentualnie przeczytaj z ciekawości.

 

Na początek płukanie układu chłodzenia.

 

Do tego celu musimy przygotować stanowisko testowe umożliwiające odpalenia silnika. Oględnie trzeba go na czymś powiesić i zanurzyć stopę w wodzie. Odpalamy silnik na luzie układ chłodzenia płucze się woda z naszego stanowiska testowego. Ten element naszej pracy możemy wykorzystać na wypalenie paliwa z przewodów i gaźnika. Zamykamy po kilku minutach zawór paliwowy i pozostawiamy silnik do czasu aż wypali resztki paliwa do zatrzymania swojej pracy.

Kontrola oleju w spodzinie.
P1170661

Jeśli mamy podejrzenie co do pracy układy przeniesienia napędu na śrubę, powinniśmy sprawdzić olej w tzw. Spodzinie. W tym celu odkręcamy kurek spustowy dolny i kontrolny górny i spuszczamy olej do uprzednio naszykowanego naczynia. Biały olej świadczy o nieszczelnościach układu. Konieczna będzie wymiana – kontrola uszczelnienia (uszczelki pod śrubami ewentualnie uszczelniacz przy śrubie) – proponuje wizytę w serwisie. Jeśli poradzimy sobie z problemem wstrzykujemy od ze specjalnej tuby nowy olej, aż do wylania otworem kontrolnym, po czym układ zakręcamy.

Kontrola mocowania śruby.

Więcej…

Copyright © 2012-2018. All Rights Reserved.