Jak dbać o jacht z laminatu
Poradnik dotyczy tematu jak utrzymć nowy jacht z laminatu przez kilka sezonów na wodzie, nie inwestując w malowanie . Opieramy sie na wiedzy głoszącej , że jachty produkowane obecnie wykonane są w bardzo wysokim standardzie zarówno pod względem jakości laminatu jak i zabezpieczenia antyosmotycznego . Powyższe stwierdzenie skłania do pewnych przemyśleń i weryfikacji ogólnie przyjętych metod podejścia armatora do zagadnienia dbałości o swój jacht. Według powszechnie przyjętych zasad nowy sprzęt należy zabezpieczać antyosmozą i malować antyporostem . Nic bardziej mylnego, operacja oczywiście być może zwiększy już istniejące zabezpieczenia lecz wymaga ingerencji w fabrycznie wykonane powłoki. To w połączeniu z nieprofesjonalnym wykonaniem zabezpieczeń może odnieść zgoła odmienny skutek. Dodatkowo inwestujemy niepotrzebnie dosyć spore kwoty w materiały i usługę . Alternatywą jest zastosowanie poniżej opisanej metody sprawdzonej już od kilku sezonów, nawet na kwitnących latem akwenach przez naszych żeglarzy .
Przed pierwszym wodowaniem należy koniecznie pokryc dno nowego jachtu twardym woskiem . Dodatkowym niezbędnym wyposażeniem z którego korzystamy w trakcie sezonu jest pasek wykładziny dywanowej o szerokości 30 cm i długości około 3 m najlepiej tzw. sztucznej trawy ( jest wystarczająco szorstka a zarazem nie uszkadza laminatu ). Na końcach paska dowiązujemy linki . Ten wynalazek stosowany jest od dawna do czyszczenia jachtów regatowych stojących na wodzie, a my skrzętnie naśladujemy. Wystarczy raz na dwa tygodnie przeciągnąć wykładzinę pod jachtem stojącym na wodzie. Do operacji wymagane są dwie osoby stojące na burtach i ciągnące za napiete sznurki na zasadzie moja-twoja stopniowo przesuwające się od dziobu do rufy i z powrotem . Taki kurs w dwie strony spowoduje, że żaden porost czy ślimak lub małż nie zagości na naszym dnie . Jacht stojący cały sezon czyszczony w ten sposób jest gładki jak przed wiosennym wodowaniem . Jedyną informacją o tym, że stał tak długo na wodzie jest brązowy nalot (podobny jak po herbacie w niemytej szklance). Wyciągając jacht na jesieni nie musimy od razu przystępować do mycia go, w obawie, że osad przyschnie a potem pozostaje, i pozostnie tylko druciak. Spokojnie mamy czas. Do mycia potrzebujemy tylko środka z chlorem, nie wskazujemy konkretnego producenta jest tego sporo w ofercie środków pielęgnujących do łodzi, a i zwykły cif, który w bardzo małej ilości potęguje działanie poprzedniej substancji. Dodatkowo zaopatrujemy się w rękawice gumowe i dosyć twardą gąbkę (najlepsza na cellulitis :-) ) . Gdy nasz jacht stoi sobie już spokojnie w miejscu przeznaczenia na sen zimowy, w dogodnej chwili zaczynamy mycie . Uwaga nie stosujemy do mycia karchera. Kilkukrotna zabawa tym sprzętem kończy się matowym chropowatym żelkotem i szeregiem wynikających z tego przykrych konsekwencji .
Za pomocą szlaufa polewamy wodą powierzchnię dna, następnie zwilżamy gąbkę preparatem z chlorem i kilkoma kroplami cif. Zaopatrzeni w środki ochronne tak przygotowaną porcją preparatów myjemy powierzchnię około 1 m2 . Operacja zataczania kółek i pocierania bez większego wysiłku z przerwami dla tej powierzchni twa około 5 min po czym tym samym szlaufem płuczemy powstałą brudną maź . Niedociągnięcia docieramy gąbką i płuczemy (efekt na zdjęciu). Prace prowadzone pod łódką wymagają zachowania dodatkowych środków ostrożności w postaci styropianu pod plecy ( ochrona przed przechłodzeniem ) , fartucha ( aby ochronić ubranie przed ewentualnym zabrudzeniem ) , czapki na głowę plus osłona całej twarzy szybką z pleksi ( jak by miało coś skapnąć przy okazji na twarz) . Gąbka nie może być zbyt mokra, przy odpowiednim doświadczeniu skapywanie podczas mycia jest sporadyczne). Po umyciu całego dna impregnujemy go woskiem i czekamy spokojnie do przyszłego sezonu
Zestawienie kosztów dla chętnych , którzy porównają je z obecnie stosowaną przez siebie metodą konserwacji jachtu .
Pasek wykładziny ze sznurkiem - 30 zł wykorzystanie wieloletnie
Cif - 8 zł można wykorzystać w domu dodatkowo
Specyfik z chlorem poj 400 ml - 60 zł starczy na dwa sezony
Gąbka - 3 zł
Maska na twarz z pleksi - 30 zł wykorzystanie wieloletnie przyda się w warsztacie
Woda do mycia zależy od cennika regionalnego
Wosk - 40 zł
Koszt na sezon około 100 pln + nasza praca
Jacht za każdym razem jak nowy sam zdecydujesz jak zrobisz