Jachtserwis.pl - Portal Żeglarski - Ekspedycyjny jachtu „Nashachata II” na Grenlandię, Irlandię i Wyspy Zielonego Przylądka. https://dpmptsp.pareparekota.go.id/sdemo/
Rejsy

naszachataIIW grudniu 2010 roku „Nasha-chata” rozbiła się u wybrzeży argentyny. Zniszczona łódź pozostała na miejscu – dziś na brzegu zatoki Sloggett leży już jedynie rozszabrowany wrak kadłuba. Niespełna rok od tego zdarzenia krakowskie stowarzyszenie Concept Sailing, armator rozbitej jednostki, kupiło nową łódź. Po sprowadzeniu jej do Polski wykonano prace modernizacyjne i zakupiono dodatkowe wyposażenie. Jacht ochrzczono imieniem „Nashachata II”. W maju wyruszył on w swą drugą daleką podróż z polskimi żeglarzami spędzi w rejsie prawie 2,5 roku. O nowym jachcie i nowych wyzwaniach wypowiedział się Zbigniew Jałocha, prezesstowarzyszenia Concept Sailing. Magazyn „Wiatr”. Zadanie nie wyszukania jachtu nie było łatwe. Szukaliśmy stalowej jednostki wyprawowej o długości około 18 metrów. Dzielnej i gotowej do żeglugi po trudnych polarnych akwenach. Takich jachtów jest niewiele, dlatego rozważałem budowę łodzi na bazie doskonałego kadłuba znalezionego w Szkocji (zaprojektowanego przez Colina Mudie, znanego angielskiego architekta jachtowego). W Lymington okazało się jednak, że na sprzedaż jest łódź klasy BT 67 „Jonathan IV” oferowana za pośrednictwem Berthon Boat Company. Jacht cumował przy prywatnej kei w Troms? na północy Norwegii. Pojechałem, spotkałem holenderskiego żeglarza Marka van de Wega, pogadaliśmy, trochę powspominaliśmy dawne rejsy i wiosną 2011 roku podpisaliśmy umowę. Po wakacjach silna załoga złożona z kilku krakowskich kapitanów odebrała łódź z Szetlandów i przez Stavanger ruszyła do Polski. Portem macierzystym został Gdańsk, a domową keją przystań Jacht Klubu im. Conrada w Górkach Zachodnich. Jacht ma brytyjski certyfikat MCA kategorii 0 (żegluga bez ograniczeń) i podlega corocznym przeglądom wykonywanym przez brytyjskiego rzeczoznawcę. Jednostki klasy BT 67 Brytyjczycy zbudowali na okołoziemskie regaty trasą ze wschodu na zachód (Global Challenge Race). Pomysłodawcą wyścigu był Chay Blyth, słynny szkocki żeglarz, który na jachcie „British Steel” pierwszy opłynął samotnie świat złą drogą, czyli pod wiatr i prądy. Łodzie miały być dzielne, szybkie i jednocześnie dość przyjazne w obsłudze – chodziło o to, by członkami załóg mogli być żeglarze amatorzy. Na pierwszą edycję regat, w 1991 roku, zbudowano 30 takich jednostek. Pięć lat później powstało jeszcze kilka jachtów, zmodyfikowanych na bazie doświadczeń zdobytych podczas wyścigu. „Nashachata II” pochodzi właśnie z tej drugiej serii, jest 33. egzemplarzem. Do dziś na żaglu widać delikatny ślad po reklamie sponsora regat. Po zakupie na jachcie przeprowadzono następujące zmiany przebudowaliśmy cztery przednie kabiny. Dziś są bardziej wygodne i funkcjonalne, oprócz koi mają szafki i jaskółki. Na nowo urządziliśmy wielki forpik pełniący funkcję magazynu. Mieści dwa pontony, dwa silniki, zapasowe żagle i dodatkowy komplet lin. Poza tym wyremontowano odsalarkę, autopilot, zainstalowano nowy generator i centralne ogrzewanie. Zamontowaliśmyrównież nowy system manetki, a na dziobie hydrauliczny ster strumieniowy. Poważnym zadaniem był kapitalny remont silnika. Podczas drugiego etapu prac całkowicie przebudowano kabinę rufową. Zmienił się także kambuz, gdzie zamontowano elektryczny piekarnik i drugą lodówkę.Na jachcie zamontowane były urządzenia firmy B&G, więc zainwestowano jedynie w rozbudowę tego systemu. Dołożyliśmy nowy ploter map wraz z nowoczesnym radarem B&G, Navtex i odbiornik systemu AIS. Dziś system należy do jednych z najnowocześniejszych. „Nashachata II” ma 12 miejsc noclegowych w sześciu wygodnych dwuosobowych kabinach oraz dwie toalety z prysznicami. Łódź może obsłużyć trzech żeglarzy, ale staramy się, by w dłuższych rejsach pływało co najmniej sześć osób.W sierpniu „Nashachata II” popłynie przez Wyspy Owcze na Irlandię, by pod koniec października dotrzeć do Portugalii i zacumować w porcie Albufeira. Na początku przyszłego roku jacht zacznie zmierzać na południe przez wody zachodniego Atlantyku. Odwiedzi Wyspy Kanaryjskie, Wyspy Zielonego Przylądka i Senegal. Do Europy wróci dopiero pod koniec 2015 roku

Copyright © 2012-2024. All Rights Reserved.



-->