Jachtserwis.pl - Portal Żeglarski - Nowy sezon przed nami co należy sprawdzić przed rejsem https://dpmptsp.pareparekota.go.id/sdemo/
Porady

sterPrzedsezonem

    Po zimowym odpoczynku wiele mogło się zmienić na naszym jachcie jak to bywa zazwyczaj na niekorzyść. Co prawda wiele zależy od naszego zaangażowania w jesiennych manewrach czyszczenia, konserwacji i pakowania jednostki do snu zimowego, niemniej poniżej kilka uwag o tematyce na co zwrócić uwagę przed nowym rejsem.

Przecieki

   Zaczynamy od sprawdzenia szczelności luków okiennych burtowych i pokładowych. Kontroli podlegają zawiasy i uszczelki - bacznie zwracamy uwagę na wszelkie ślady zacieków. W kokpicie sprawdzamy drożność odpływów. Pod pokładem szczelność zaworów odcinających na instalacji wody, chłodzenia silnika i instalacji zęzowej. Pamiętajmy szczelność instalacji jest gwarancją zabezpieczenia jachtu przed zalaniem. Sprawdzamy czy nie ma wody w zęzie i przeprowadzamy próbę pracy pompy elektrycznej i ręcznej po zalaniu testowym zęzy wodą.

Stan pod płytami podłogowymi.

    Kontroli podlegają śruby mocujące np. balast lub inne elementy konstrukcyjne, oceniamy stan żelkotu i laminatu wokół przejść dla śrub i w miejscu mocowań. Pod podłoga prowadzone są kable komunikacyjne echosondy i prędkościomierza, oceniamy ich stan i przy okazji wskazania opisywanych urządzeń.

 

Elektryka

    Akumulatory – do silnika, oświetlenia i nawigacji, obsługi sterów strumieniowych i kotwicy powinny być naładowane ( stan napięcia w instalacji 13V ). Styki niezaśniedziałe bez zbędnego luzu. Sprawdzamy stan zabezpieczenia przed przemieszczaniem w czasie żeglugi. Dobrym rozwiązaniem na jachcie jest możliwość przełączenia zasilania z akumulatorów serwisowych na instalację rozruchowa w razie awarii akumulatora silnika głównego.

Instalacja gazu

    Szczelność instalacji to nasze bezpieczeństwo w przeciwnym wypadku w ekstremalnych sytuacjach może dojść do wybuchu, zatrucia a mniej ekstremalnych utraty gazu czyli nie będzie ciepłego obiadu. Interesują nas wszystkie połączenia i reduktor. Po odpaleniupalnika kolor płomienia powinien być jasnoniebieski. Sprawdzamy sprawność działania zabezpieczenia wyłączającego gaz po zdmuchnięciu płomienia z palnika.  

Silnik

    Po zdjęciu pokryw zabezpieczających podnosimy schody zejściówki. Zęza komory silnika powinna być sucha a miejsce enginePrzedsezonemprzejścia wału w dnie bez zacieków. Sprawdzamy stan i jakość oleju w silniku i skrzyni przekładniowej, zawór wlotowy wody chłodzącej oraz filtr. Jeśli silnik nie jest chłodzony bezpośrednio wodą z zewnątrz sprawdzamy stan płynu w układzie chłodzenia. Zasady obsługi podobnie jak w silnikach samochodowych należy uważać na gorące płyny w rozgrzanym silniku. Dobrym zwyczajem jest zaopatrzeć się w zapas oleju na dolewki, filtr paliwa, filtr oleju, pasek klinowy, wirnik do pompy wodnej, kawałek przewodu paliwowego obejmy i oczywiście zestaw kluczy.

Ochrona PPOŻ

Niezbędne są : koc gaśniczy, toporek, gaśnice z ważnym atestem

Urządzenie sterowe

Testujemy pracę urządzenia sterującego czyli tradycyjne sterociągi lub pompę hydrauliczną jeśli takową mamy oraz ster strumieniowy.

Kotwica

    Sprawdzamy połączenia kotwicy z łańcuchem, kontrolujemy działanie windy elektrycznej oraz mechanizm obsługi ręcznej wykorzystywany przy awarii napędu elektrycznego. Jeśli chodzi o kotwicę awaryjną zwracamy uwagę na kondycje liny kotwicznej i stan jej połączeń z kotwicą.

Środki ratunkowe

    Przede wszystkim sprawdzamy mocowanie tratwy ratunkowej i linkę do uruchamiania oraz ważność przeglądów tratwy i zwalniaka hydrostatycznego. Przeglądamy wszystkie kamizelki ratunkowe i pasy asekuracyjne(stan pasków, karabińczyków, klamer) dopasowujemy kamizelki dla członków załogi. Kontrolujemy zamocowanie kół ratunkowych. Testujemy pławkę świetlną – po ustawieniu żarówką do góry powinna się zaświecić. Sprawdzamy przymocowanie pławki do koła. Przeglądamy wszystkie środki pirotechniczne, sprawdzając ich stan i datę przydatności. Sprawdzamy datę ostatniego testowania baterii radiopławy EPIRB. Testujemy działanie rogu mgłowego, odnajdujemy szperacz, kule, stożki sygnalizacyjne i latarkę, Sprawdzamy, czy działają światła nawigacyjne oraz czy mamy zapasowe żarówki.    Sprawdzamy montaż reflektora radarowego. Klasyczny prostopadłościenny reflektor powinien być zamontowany na sztywno, w pozycji „łapiącej deszcz”, natomiast reflektory rurkowe – pionowo po obu burtach. Nie liczmy na to, że ktoś zauważy nas na swoim radarze, jeśli nasz reflektor będzie zainstalowany na achtersztagu, tuż nad głową sternika.

Nawigacja

    ukfPrzedsezonemTestujemy GPS wyświetlacz map stan map papierowych locje czy UKF z DSC wyświetla pozycje z GPS. Sprawdzamy działanie łączności UKF oraz czy informacja o nazwie jachtu wraz z nr wywoławczym plus wymowa w MKS oraz nr MMSI jest w widocznym miejscu niedaleko UKF .

Takielunek

    Sprawdzamy systemy refowania, olinowanie, knagi, blokady, kabestany, korby, olinowanie stałe, ściągacze. Dodatkowo kontrolujemy ilość odbijaczy, cum oraz czy jest bosak.

Po przeglądzie jednostki przeprowadzamy testowe opływanie przed sezonem.

I wreszcie wszystko gotowe wypływamy .

Copyright © 2012-2024. All Rights Reserved.



-->