Jachtserwis.pl - Portal Żeglarski - Nasz Zalew z silnikami czy bez ? akun demo
Zalew Sulejowski

 Zalew Sulejowski zmiany w podejściu do tematu uzywania silników spalinowych .

A wszystko rozpoczęła zeszłoroczna decyzja o uchyleniu rozporządzenia Wojewody Łódzkiego z 2006 roku.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wydał wyrok uchylający m.in. zakaz używania łodzi o napędzie motorowym na zbiorniku wodnym w obrębie Sulejowskiego Parku Krajobrazowego w czerwcu ubiegłego roku. Wystarczył niespełna miesiąc, by na wodzie pojawiły się motorówki oraz skutery wodne. Uruchomienie ruchu motorowego oznacza większą atrakcyjność Zalewu dla turystów, którzy jeszcze kilka lat temu tłumnie przybywali nad Zalew a dzisiaj wybierają inne, lepiej wyposażone w infrastrukturę miejsca.  Wiele osób sugeruje również, że wprowadzenie możliwości poruszania się motorówkami stanowić będzie element walki z sinicami.

Tak Było w 2015 roku a co nas czeka w nowym sezonie 2016.

Zarząd Województwa Łódzkiego przygotował nową uchwałę dotyczącą Sulejowskiego Parku Krajobrazowego. Nowy dokument trafi pod obrady Sejmiku Województwa Łódzkiego w maju. Wokół projektowanej uchwały toczy się jednak spór.  Zalew Sulejowski dotychczas wolny był od hałasu i stanowił oazę ciszy i spokoju. Przyrodnicy podkreślają, że na brzegach znalazły swoje siedliska również różne gatunki ptaków. Niezadowoleni są również wędkarze. Dlatego uchwała, którą zająć mają się radni wojewódzcy wprowadza pewne ograniczenia w ruchu motorowym na wodach Zalewu Sulejowskiego. Dotyczą one przede wszystkim mocy silników. Główne założenia uchwały to zakaz używania łodzi motorowych i innego sprzętu motorowego na otwartych wodach zbiornika. nie dotyczy on jednak motorówek z silnikami o mocy do 4 KW na obszarze wyznaczonym przez linię między cyplem w Zarzęcinie a stanicą wędkarską w miejscowości Barkowice Mokre. Ponadto będzie można używać sprzętu pływającego z silnikami do 15kW, między tamą w Smardzewicach a wspomnianym wyżej cyplem.

Równolegle toczą się rozmowy w ramach tzw. Konsultacji społecznych.Przedstawiciele naszego klubu wzięli czynny udział w konsultacjach społecznych na temat. Zalewu Sulejowskiego. Starostwo i gmina Tomaszów bardzo napierały, aby dopuścić do ruchu MOTORÓWKI. Nie chodzi tu o silniki spalinowe w jednostkach wodnych, leczo motorówki z czym nie bardzo się zgadzamy. Tak rozumiane pojęcie wprowadza wiele niedomówień, których nie uwzględnia Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego. W myśl przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych, np. skuter wodny nie jest motorówką, ale małym statkiem o napędzie mechanicznym , przystosowanym do ślizgów na wodzie i tym podobnych ewolucji. Lecz na sulejowskim nie ma dróg wodnych, co oznaczałoby , że skutery mogą być eksploatowane, choć nie są motorówkami. To właśnie te jednostki budzą największe kontrowersje i obawy użytkowników akwenu, lecz podobnych subtelności i problemów jest dużo więcej.

W dniu 17.02.2016r. Sejmik Województwa Łódzkiego  podjął uchwałę o dopuszczenie łodzi motorowych i innego sprzętu motorowego  bez ograniczenia mocy silników, od tamy w Smardzewicach do Zarzęcina przez cypel Bronisławów (dawne ujęcie wody), i skierował do uzgodnienia z Radami Gmin oraz Dyrekcją Ochrony Środowiska.

O czym zostaliśmy powiadomieni w zalączonym piśmie - Pismo Sejmiku Wojewódzkiego

Cd.

Z ostatniej chwili.

Podczas konsultacji na Molo które odbyły się w dniu 18.03.2016r. Wójt gminy Smardzewice Pan Szmigiel, podał "nieoficjalną wiadomość", że kilka gmin znad Zalewu Sulejowskiego, a nawet te znajdujące sie w tzw. "opasce", tj. nie mające dostępu do wody, odrzuciło propozycję Sejmiku o wprowadzeniu jednostek motorowych. Jeżeli utrzymają swoje stanowisko, to uchwała sejmiku nie będzie wprowadzona przez Marszałka Województwa Łódzkiego. Będzie dalej obowiązywał dla zbiornika status Parku Krajobrazowego i wszystkie związane z tym zakazy, a przede wszystkim zakaz używania silników spalinowych.

Pomijając całą polemikę w opisywanym temacie wg Nas całkowity zakaz używania silników spalinowych co dotyczy min. jachtów i łodzi wędkarskich będzie bardzo niekorzystne. Sięgając do niedalekiej historii w dalszym ciągu będziemy mieli do czynienia z licznymi incydentami z policją wodną dotyczącymi interpretacji obowiązujących przepisów a bezpieczeństwem ruch na wodzie. Związane to będzie głównie z okolicznościami  które wymuszają użycie takowego sprzętu w sytuacjach związanych np. z manewrami portowymi oraz przy niesprzyjających, stwarzających niebezpieczeństwo warunkach pogodowych.

GK&PM

Copyright © 2012-2024. All Rights Reserved.



-->