Ocena użytkowników:  / 20
SłabyŚwietny 

Zalecane czynności obsługowe po sezonie letnim.

Po zdjęciu silnika z naszego jachtu nie wystarczy powiesić go na stojaku ponieważ na wiosnę może okazać się, że nasz nowy sezon rozpoczniemy nieco później z powodu awarii silnika. Co zrobić by ustrzec się przed taką nieciekawa perspektywą. Po pierwsze musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy czujemy się na siłach wykonać czynności serwisowe, czy zlecimy ich wykonanie do serwisu. W drugim przypadku nie musisz czytać dalej artykułu, ewentualnie przeczytaj z ciekawości.

 

Na początek płukanie układu chłodzenia.

 

Do tego celu musimy przygotować stanowisko testowe umożliwiające odpalenia silnika. Oględnie trzeba go na czymś powiesić i zanurzyć stopę w wodzie. Odpalamy silnik na luzie układ chłodzenia płucze się woda z naszego stanowiska testowego. Ten element naszej pracy możemy wykorzystać na wypalenie paliwa z przewodów i gaźnika. Zamykamy po kilku minutach zawór paliwowy i pozostawiamy silnik do czasu aż wypali resztki paliwa do zatrzymania swojej pracy.

Kontrola oleju w spodzinie.
P1170661

Jeśli mamy podejrzenie co do pracy układy przeniesienia napędu na śrubę, powinniśmy sprawdzić olej w tzw. Spodzinie. W tym celu odkręcamy kurek spustowy dolny i kontrolny górny i spuszczamy olej do uprzednio naszykowanego naczynia. Biały olej świadczy o nieszczelnościach układu. Konieczna będzie wymiana – kontrola uszczelnienia (uszczelki pod śrubami ewentualnie uszczelniacz przy śrubie) – proponuje wizytę w serwisie. Jeśli poradzimy sobie z problemem wstrzykujemy od ze specjalnej tuby nowy olej, aż do wylania otworem kontrolnym, po czym układ zakręcamy.

Kontrola mocowania śruby.

 

Zdejmujemy śrubę i czyścimy z ewentualnie nawiniętych śmieci typu (żyłka, folia itp.) na wałku poprzecznym. Sprawdzamy uszczelniacz walka. Po skontrolowaniu i uznaniu że jest w porządku smarujemy smarem stałym lub wazeliną i montujemy z powrotem śrubę.

Wymiana oleju.
P1170663 kopia

Zdejmujemy osłonę silnika odkręcamy korek wlewu i śrubę spustową i spuszczamy olej do uprzednio naszykowanego naczynia. Jeśli kolor oleju jest mleczno-mętny świadczy to o przeciekach wody. Proponuje udać się do serwisu. Jeśli z olejem wszystko w porządku zakręcamy korek spustowy i napełniamy silnik olejem do stanu pośredniego wg wskazań na wskaźniku poziomu oleju.

Wymiana, czyszczenie świec.
P1170656 kopia

Zdejmujemy fajkę zapłonowa i wykręcamy świece. Dokonujemy oceny (sucha, czysta to oznaka prawidłowej pracy silnika) . Jeśli elektroda nie jest wypalona i płaska możemy świecy nie zmieniać na nową. Do otworu wlewamy 2- 5 ccm oleju tego samego co użyliśmy do miski olejowej. Wykonujemy kilka obrotów kołem zamachowym w celu rozprowadzenia oleju po cylindrze. Za pomocą np. WD40 lekko spryskujemy fajkę i inne styki elektryczne w celu wyparcia wilgoci.

Gaźnik

Wymieniamy filtr powietrza. Jeśli układ gaźnika działa poprawnie nie należy w nim dłubać. Wszelkie prace tego typu warto zlecić do serwisu.

Zbiornik paliwa i paliwo.
P1170658

Zbiornik paliwa należy opróżnić z paliwa ponieważ na przestrzeni kilku miesięcy straci ono swoje właściwości i możemy mieć problem z odpaleniem silnika. Przewody paliwowe spryskujemy silikonem w sprayu. Dobrym zwyczajem jest pozostawienie pustego zbiornika paliwa z odkręconym korkiem odpowietrznika. Sprawdzeniu musimy jeszcze poddać filtr paliwa jeśli zabrudzony podlega wymianie.


P1170659

Teraz przystępujemy do czyszczenia silnika na zewnątrz przy użyciu szmatki i oleju silikonowego. Czyścimy i smarujemy cięgna gazu smarem stałym. Silnik przechowujemy najlepiej w pozycji pionowej na specjalnym stojaku lub zawieszony na łódce, ewentualnie układamy go na boku zgodnie z instrukcją producenta.

  

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież