Jachtserwis.pl - Portal Żeglarski - Pogoria https://dpmptsp.pareparekota.go.id/sdemo/
Żaglowce

pogoria2STS „Pogoria” jest pierwszym z serii dużych żaglowców zaprojektowanych przez Zygmunta Chorenia . Projekt ten był pierwowzorem dla jednostek: „Iskra”, „Kaliakra”, „Oceania” eksperymentalnego żaglowca PAN. Powstała z inicjatywy kpt. Krzysztofa Baranowskiego dla Bractwa Żelaznej Szekli na zamówienie Radiokomitetu Telewizji Polskiej, zbudowana w Gdyńskiej stoczni im.W.Lenina w 1980 roku. Przyszły właściciel Bractwo Żelaznej Szekli powstało z inicjatywy kpt. Adama Jassera w 1971 r. i dorobiło się z czasem własnej audycji w TV pod nazwą Latający Holender prowadzonej przez kpt. Krzysztofa Baranowskiego, który notabene był drugim z kolei kapitanem jednostki . „Pogoria” na żaglach rejowych przez wiele lat nosiła symbol krzyża , to cztery skrzyżowane szekle, charakterystyczny znak Bractwa. Biały kadłub okala niebieski pas co odróżnia „Pogorię” od bliźniaczej „Iskry” z pomalowanym czerwonym pasem.Kariera „Pogorii” rozpoczęła się zwycięstwem w The Cutty Sark na trasie wyścigu Mon-Karlskrona oraz daleką podróżą do Antarktyki w latach 1980-1981. Była to dość ryzykowna wyprawa jednak samego kontynentu nie planowano osiągnąć. Żaglowiec spełniał podczas rejsu dodatkowo rolę transportowca, przewożąc ludzi i sprzęt dla antarktycznej stacji PAN im. Henryka Arctowskiego. Podczas rejsu pokonał cieśninę Drake’a lecz nie osiągnięto osławionego przylądka Horn. W 1983 z inicjatywy kpt. K. Baranowskiego rozpoczął się rejs Szkoły pod Żaglami do Indii i dalej dookoła Afryki . W trakcie rejsu żaglowiec zawijał do wielu portów, zarabiając na siebie czarterami, a w tym czasie wolna załoga miała możliwość kilkudniowego zwiedzania okolic. W latach 1985-1991 „Pogoria” była regularnie czarterowana przez Kanadyjczyków gdzie kontynuowała idee edukacji morskie młodzieży w ramach własnej szkoły Class Afloat. Kolejnym dużym przedsięwzięciem była wyprawa zorganizowana w formie szkoły w latach 1988-1989, z młodzieżą z Polski, USA i ZSRR. „Pogoria” pokonała wtedy trasę dookoła Przylądka Horn, w bardzo trudnych warunkach, płynąc w kierunku ze wschodu na zachód. W 1995 roku przeszła pod zarząd nowego armatora organizacji Sail Training Association Poland (STAP). Obecnie pływa głównie po wodach Morza Śródziemnego w krótkich rejsach turystycznych oraz regularnie uczestniczy w regatach Tall Ships’Races i sporadycznie realizuje program Szkoły pod Żaglami.

pogoria3

DT

Typ ożaglowania:  barkentyna

Powierzchnia ożaglowania: 100m2

Długość: 47 m

Materiał kadłuba: stal

Port macierzysty: Gdynia, Polska

 

Copyright © 2012-2024. All Rights Reserved.



-->