Konieczność zabezpieczenia kadłuba jachtu drewnianego czy stalowego wobec tak oczywistych zjawisk jak korozja stali czy degradacja biologiczna drewna nie budzi żadnych wątpliwości. Sprawa nie jest tak oczywista w przypadku kadłuba jachtu z laminatu poliestrowo-szklanego, tym bardziej że ponad linią wodną żelkot takiego jachtu wymaga jedynie zabiegów kosmetycznych. Niestety proces degradacji dotyczy także tworzyw kompozytowych, a szczególnie laminatu poliestrowo szklanego . Termin „osmoza” pojawił się w latach 70 dla opisania zjawiska pojawiania się wypełnionych płynem bąbli na kadłubach z laminatu PS i w takim znaczeniu jest używany do dziś. Samo zjawisko osmozy rozumiane jako jednokierunkowe przenikanie rozpuszczalnika (w tym wypadku wody) przez półprzepuszczalną błonę (w tym wypadku żelkot) bierze udział w pojawianiu się opisanych bąbli jednak nie wyjaśnia sprawy w całości. Laminat poliestrowo szklany zbudowany jest z warstw włókna szklanego (zbrojenia) które stanowi zazwyczaj ok. 30% laminatu połączonego lepiszczem (żywicą poliestrową), które składa się na pozostałe 70%. Woda (nie jako płyn, lecz jako jej molekuły) wnika do i poprzez żelkot i żywicę poliestrową w kadłub jachtu. W ten sposób laminat w trakcie sezonu może zaabsorbować wodę w ilości około 2% swojej masy. Na szczęście część tej wody przechodzi stopniowo poprzez kadłub i na bieżąco odparowuje w zęzach. Poza tym po sezonie kadłub schnie i jest to kolejna droga, którą kadłub pozbywa się części wchłoniętej wody. Niestety nawet najlepiej wykonany laminat nie jest strukturą jednolitą (homogeniczną) i pojawiają się w nim malutkie pęcherzyki powietrza oraz mikropęknięcia zarówno w samej żywicy jak i na styku żywicy i szkła. W tych wolnych przestrzeniach kondensuje i zbiera się wnikająca do laminatu woda.
Szanowni posiadacze łodzi żaglowych jak i motorowych prędzej czy później staną przed problemem naprawy swojego sprzętu po sezonie letnim .Z uwagi na warunki w jakich przebywa nasz ukochany sprzęt czyli: woda, wilgoć ,palące słońce, wiatr i oczywiście zimowe mrozy oraz nieuchronny upływ czasu .Jeśli chcemy dokonać napraw samodzielnie koniecznie musimy zapoznać się z materiałami i odpowiednią techniką prowadzenia takich prac .
Żywice
Żywice epoksydowe materiały z najwyższej półki. Nadają się doskonale do laminowania łodzi. Charakteryzuje je odporność na zjawisko osmozy, lepiej wnikają w strukturę zbrojenia z włókna szklanego przez co tworzą bardzo mocny laminat .Wysoka cena jest czasem powodem do rezygnacji z tego typu materiału na korzyść tańszej żywicy poliestrowej.
Żywice poliestrowe to najczęściej używane żywice w szkutnictwie .Decydującym o jej popularności elementem jest cena, niestety otrzymany laminat jest słabszej jakości .Co prawda łatwiej nasączyć tkaninę z powodu mniejszej lepkości lecz otrzymujemy laminat o mniejszej wytrzymałości oraz mniejszej odporności na zjawisko osmozy . Korzyścią może być jego mniejszy ciężar jednostkowy.
Bardzo ważnym elementem podczas przygotowania żywic jest przestrzeganie zaleceń producenta a w szczególności proporcji mieszania z utwardzaczem.
Zbrojenie zywic
Postępowanie z naszymi żaglami może wydatnie wpłynąć na ich żywotność .Proponujemy przedstawić poniżej kilka istotnych uwag, które pomogą wam zaopiekować się waszym sprzętem w odpowiedni sposób.
Ważna czynność po zdjęciu żagli to mycie z ewentualnym czyszczeniem. Jeśli pływamy w trudnych warunkach wiatrowych z dużą ilością opadów powinniśmy koniecznie myć żagle na koniec każdego sezonu. Najprościej jest sporządzić roztwór wody z mydłem i namoczyć w nim tkaninę na kilka godzin. Później wystarczy spłukać czystą wodą i wysuszyć. Jeśli nie dysponujemy większym pomieszczeniem suszenie skutecznie przeprowadzimy na trawniku lub czystej betonowej powierzchni . Bardzo brudne fragmenty czyścimy zanurzając fragmenty żagla w roztworem wody z niewielka ilością środka wybielającego , możemy lekko szczotkować a następnie namaczamy w wodzie z mydłem . Żagle laminowane płuczemy wodą , suszymy i rolujemy pamiętajmy, ten typ żagli nie lubi szczotki ani namaczania . Składamy tylko suchy materiał by zapobiec rozwojowi plesni .Nowoczesne żagle dakronowe nie są wrażliwe na zabiegi pielęgnacyjne pod względem utraty wytrzymałości.