Jachtserwis.pl - Portal Żeglarski - Artykuły
Artykuły

Artykuły

W tym roku czcimy 55 rocznicę podniesienia bandery na żaglowcu POL155 – s/y Zawisza Czarny.

zawiszaczarny1Historia zaczyna sie wczesniej a jej ukoronowaniem było podniesienie bandery 15 lipca 1961 , uwieńczenie marzeń o   umożliwieniu młodzieży zasmakowania w poznawaniu i odkrywaniu morza. Pomysłodawcą przedsięwzięcia był hm. Witold Bublewski który w 1934 przeprowadził społeczna zbiórkę na zakup szkunera Petrea nazwanego później zgodnie z sugestią gen. Mariusza Zaruskiego „Zawisza Czarny”.

Szkuner sztakslowy Zawisza Czarny jest żaglowcem należącym od lat 60-tych ubiegłego wieku do Związku Harcerstwa Polskiego. Kontynuuje on tradycję swojego wielkiego poprzednika, drewnianego żaglowca o tej samej nazwie, który od 1935 roku, pod komendą legendarnego wychowawcy żeglarzy generała Mariusza Zaruskiego, służył młodzieży harcerskiej. Prawie każdy doświadczony polski żeglarz przeszedł przez pokład Zawiszy.

żagle 2016Już po raz 27 redakcja miesięcznika "Żagle", obchodzącego w 2016 roku 57 urodziny, przeprowadziła spis przystani „LATO Z ŻAGLAMI”. Raport ten jest bardzo ceniony przez liczne grono wodniaków oraz samorządowców. Gospodarze, właściciele przystani i samorządy lokalne, widzą w nim możliwość promocji siebie oraz swoich regionów. Dzięki porównaniu z innymi przystaniami, systematycznie podnosi się standard usług. Pomocna jest także redakcyjna ocena w postaci gwiazdek, którą Magazyn ŻAGLE przyznaje na podstawie składanych w ankietach informacji. Redakcja Magazynu odbiera od żeglarzy wiele ocen obiektów, które odwiedzili dzięki publikacji. Najczęściej są one pozytywne, choć zdarzają się na szczęście rzadko, także uzasadnione głosy krytyczne. Nie dotyczą one jednak Mariny Kamień Pomorski, która otrzymała w corocznej ocenie najwyższą notę – 5 gwiazdek. To już druga, po 5 Bursztynowych Kotwicach, najwyższa nota jaką otrzymuje Marina Kamień Pomorski pod kierownictwem Marka Świderskiego.

Marek Świderski: dla nas najwyższa ocena Żagli nie jest zaskoczeniem. Zapracowaliśmy na nią. Marina jest piękna i nowoczesna. Uruchamiany też nowe usługi i udogodnienia dla żeglarzy i motorowodniaków. Działają 3 sklepy żeglarskie, sauna, nowe usługi serwisowe jak choćby piaskowanie kadłubów, elektronicznie otwierane wejścia na pomosty i do budynku socjalnego, nowe wyposażenie kuchni, płatności kartą. Firma Best Boats prowadzi profesjonalny serwis dla łodzi motorowych. Niemal cały personel mówi płynnie po niemiecku lub angielsku. W naszej codziennej pracy przyjęliśmy prostą zasadę: naszym pracodawcą są klienci mariny, mamy robić wszystko co w naszej mocy aby byli zadowoleni z naszej pracy, bo to oni, de facto, nam płacą. Pierwsze efekty takiego podejścia były widoczne już w ubiegłym roku. Zmiana filozofii pracy mariny i działania marketingowe podjęte w 2015 roku miały jednak w założeniu przynieść wymierne efekty w sezonie 2016. No i stało się, w sierpniu 2016 roku w naszej marinie stacjonowało już ponad 200 rezydentów (jachty, które deklarują postój na minimum jeden miesiąc), liczba gości odwiedzjących marinę do końca sierpnia 2016 wyniosła 608 jachtów (przy 502 w całym sezonie 2015). Spółka powinna rok 2016 zamknąć zyskiem.

eljachtcup2016

Cykliczne regaty, które odbywają się od 2010 roku. Organizatorem jest Jachtklub Stoczni Gdańskiej, przy wsparciu sponsora tytularnego – firmy Eljacht z Gdańska, oficjalnego dystrybutora urządzeń Raymarine na terenie Polski. Ideą regat jest stworzenie możliwości rywalizacji dla załóg na międzynarodowym polu (dzięki współpracy z Jachtklubem Kaliningradzkim), a także integracja środowisk żeglarskich.

VII Międzynarodowe Regaty Eljacht Cup będą się odbywać 18 i 19 czerwca (trzeci weekend miesiąca). Rywalizacja odbywa się w trzech grupach: ORC, KWR i Open. Tegoroczna edycja regat odbędzie się w bloku z regatami rosyjskimi (podobnie, jak w roku ubiegłym). Eljacht Cup to jedna z najważniejszych imprez Pucharu Bałtyku Południowego. Życzymy dobrej pogody, sprzyjających wiatrów, szczęścia, dużo sportowych wrażeń i wspaniałej zabawy. Lista zgłoszonych jachtów: www.jachtklub.nsm.pl/lista-ec16.pdf

Zawiadomienie o regatach Eljacht Cup – LINK
Ogólne informacje o regatach Eljacht Cup – LINK
Alternatywne trasy wyścigu 18 czerwca – LINK
Informacje organizacyjne – LINK
Harmonogram bloku regatowego – LINK

Profil regat na Facebooku – LINK

Cennik i katalog – oferta firmy Eljacht:

http://eljacht.pl/pliki/cennik.pdf

2016 with logo 2

Jubileuszowa, 60 edycja The Tall Ships Races dotarła do Lizbony. Ponad 50 żaglowców w czterech klasach zacumowało przy nabrzeżach rzeki Tag. Już od pierwszego dnia największą furorę robiły oczywiście te największe czyli jednostki klasy A. Najgłośniejsze, najbardziej otwarte, najchętniej odwiedzane to meksykański "Cuauhtemoc" i bardzo rzadko widywany w Europie - żaglowiec Wenezuelskiej Marynarki Wojennej  "Simon Bolivar". Populanością nie ustępowała im nasza reprezentacyjna fregata - "Dar Młodzieży".

 

 

 

 

  • Centrum Wychowania Morskiego ZHP w Gdyni

zjawa iv 641074

Harcerski jacht „Zjawa IV”, który w latach 2015 i 2016 realizuje projekt „Odysea Władka Wagnera” (pamięci Władysława Wagnera, pierwszego Polaka, który opłynął świat) przepłynął Atlantyk z Bermudów na Azory. Trasę liczącą ponad 3200 km jacht pokonał w 22 dni. Po drodze załoga walczyła z ciszą i silnym wiatrem. Jacht wypłynął 5 kwietnia 2016 roku z St. Georges na Bermudach, pod komendą kpt. Marka Rundsztuka. W drodze na Azory napotkał rozległe pasma bez wiatru. Aby zdążyć na czas, konieczna była żegluga z silnikiem. Były nawet obawy o to, czy wystarczy paliwa. Na szczęście kilkaset mil przed Azorami rozwiało się na tyle, że można było odstawić silnik, co żeglarze przyjęli z ulgą. Do Horty na Azorach „Zjawa” zawinęła w nocy z 25 na 26 kwietnia 2016 roku.

ODYSEA WAGNERA„Zjawa IV” rozpoczęła wyprawę w Gdyni. Początkowo płynęła trzymając się wybrzeża Europy – do Lizbony i Gibraltaru. Później odwiedziła marokański Rabat, a następnie przez Maderę i Wyspy Kanaryjskie dopłynęła na Wyspy Zielonego Przylądka, skąd w listopadzie wykonała skok przez Atlantyk na Barbados i Martynikę. Pokonanie Atlantyku drogą pasatową w doskonałych warunkach atmosferycznych zajęło 16 dni. Święta i sylwestra „Zjawa” spędziła na Karaibach, by następnie popłynąć na Brytyjskie Wyspy Dziewicze. Odwiedziła miejsca w których żył Władysław Wagner. Następnie przez Jamajkę, Kubę i Tampę, „Zjawa” dopłynęła do Miami, skąd rozpoczęła powrót do Europy przez Bermudy.

Przed „Zjawą” blisko 20-dniowy pobyt na Azorach, skąd 21 maja załga rozpocznie się ostatni etap wyprawy – do Lizbony. Zakończenie rejsu zaplanowano na 4 czerwca 2016 roku w Lizbonie. Wyprawa ma charakter etapowy. Każdy może w dowolnym momencie dołączyć do załogi, wykupując 7- lub 14-dniowe rejsy. „Zjawa IV” przejdzie inspekcję Urzędu Morskiego i popłynie na Morze Śródziemne, gdzie spędzi wakacje. Jesienią wróci do Polski przez Brest, Dublin, Kanał Kaledoński i Amsterdam. Powrót do Gdyni planowany jest na listopad.

„Zjawa IV” to kontynuatorka jachtów o tej samej nazwie („Zjawy I”, „Zjawy II” i „Zjawy III”), na których Władysław Wagner w latach 1932-1939 opłynął – jako pierwszy Polak – Ziemię. „Zjawa IV” została wyprodukowana w Szwecji w 1949 roku, jako kuter ratowniczy. Służbę ratowniczą pełniła w Polskim Ratownictwie Okrętowym do końca lat 70. ubiegłego wieku, kiedy to została przekazana Związkowi Harcerstwa Polskiego, z przeznaczeniem na jacht wyprawowy. W 1983 roku, po przebudowie, znów podniesiono banderę na jachcie. „Zjawa IV” w swej bogatej historii opłynęła przylądek Horn, brała udział w regatach Columbus w Stanach Zjednoczonych w 1992 roku, pływała po Morzu Bałtyckim, Północnym, Śródziemnym i Czarnym. Przed obecna wyprawą przeszła półtoraroczny remont generalny. Armatorem „Zjawy IV” jest Centrum Wyc howania Morskiego ZHP w Gdyni.

Copyright © 2012-2019. All Rights Reserved.